Dagsarkiv: 12 april, 2013

Några av vinterns tavlor

Jag börjar få lite kläm på hur akrylen fungerar nu… Äntligen. Det skiljer sig ganska mycket från allt jag jobbat med tidigare. Med filtpenna, blyerts, färgpennor, ja till och med akvarell kan man måla detaljer på ett helt annat sätt… Med akrylen känns det lite som att man är tillbaka på dagis med jättekritor och fingerfärg! Men det är kul, himla kul!

När det gäller att blanda nyanser är fortfarande på stadiet ”Jag vet inte hur jag vill att det ska bli, men det blev inte som jag tänkt…” men med lite mer träning så ska det nog gå att få ordning på på det! Just nu jobbar jag på att få till vettiga nyanser för granskog och björkar i lite olika ljus, och så testar jag att måla med bara två färger och mycket vatten.

Några lärdomar så här långt:

  1. Blanda mer färg än du tror att du behöver. Typ dubbelt så mycket och förvara färgen i små burkar så att den inte torkar.
  2. Färgen mörknar när den torkar (eftersom jag använder de lite billigare studio-färgerna)
  3. Använd lila (!) eller grönt (!) för vissa skuggor.
  4. Använd typ aldrig svart… hellre en mörk nyans av blått, brunt eller grått.
  5. Jag trivs bättre med platt pensel än rund.
  6. En handduk för att torka av penseln på är ett ”måste”.
  7. Våga testa! Det går alltid att måla över.
  8. Skippa detaljer…

Även i år kommer jag att vara med på ett litet ”sidospår” av Kultur i Skymning den 25 maj. Vi är några som visar upp våra alster i Vidarlokalen, så om du vill se bilderna live, är du välkommen dit!

Kategorier: Skaparglädje, Vardagen | Etiketter: , , | 4 kommentarer

Blogg på WordPress.com.